"Według raportu, pierwsze miejsce w rankingu należy do Chin. Tuż za Państwem Środka znalazły się USA i Niemcy" - czytamy w komunikacie.

Stany Zjednoczone w ciągu najbliższych czterech lat staną się najbardziej konkurencyjnym krajem świata pod względem produkcji przemysłowej, a obecny lider - Chiny - spadną na drugie miejsce - podano również.

"Polska w tym zestawieniu znalazła się na 15. miejscu. Na sto możliwych punktów nasz kraj zdobył 59,1. Od Polski spośród państw europejskich lepsze okazały się Niemcy, Wielka Brytania, Szwajcaria oraz Szwecja. Możemy więc mówić o naprawdę dobrym wyniku naszego kraju w tym zestawieniu" - powiedziała dyrektor w dziale konsultingu Magdalena Jończak, cytowana w komunikacie.

Raport wskazuje na mocną pozycję w rankingu krajów Ameryki Północnej (USA, Kanada i Meksyk), a także krajów regionu Azji i Pacyfiku. Z kolei spośród państw europejskich jedynie Niemcy i Wielka Brytania znalazły się w pierwszej dziesiątce. Świadczy to o malejącej roli Europy, która jest coraz mniej konkurencyjna, podano także.

"Oprócz rankingu państw określono również najważniejsze czynniki decydujące o konkurencyjności w branży produkcyjnej. W opinii badanych menedżerów kluczowy jest dostęp do wykwalifikowanych pracowników, a zaraz po nim koszty zatrudnienia i materiałów. W tym pierwszym obszarze najbardziej konkurencyjne według respondentów okazały się Niemcy, Japonia oraz USA, a w drugim - Chiny, Indie i Korea Południowa. Pierwszą trójkę zamyka wydajność siły roboczej. Dostęp do solidnej bazy lokalnych dostawców zajął dopiero czwarte miejsce" - czytamy w komunikacie.

Raport został przygotowany w oparciu o analizę badania przeprowadzonego wśród ponad 500 prezesów i doświadczonych liderów firm produkcyjnych na całym świecie, którzy oceniali konkurencyjność przemysłową 40 krajów. Każdy z respondentów mógł również wskazać własnego kandydata. Pierwszy raz indeks ukazał się w 2010 roku, a jego drugą edycję przygotowano dwa lata później.

>>> Czytaj też: Nowy zakład Nexteer w Polsce. Inżynierowie wymyślą rozwiązania dla aut przyszłości [ZDJĘCIA]