Umowę przedwstępną nabycia 80 proc. udziałów w AWT od Zdenka Bakali, jednego z najbogatszych Czechów, spółka PKP Cargo podpisała w ostatnich dniach 2014 r. Od dzisiaj PKP Cargo już jest pełnoprawnym udziałowcem większościowym AWT, bo umowa została sfinalizowana. Było to możliwe dzięki uzyskaniu zgody urzędów antymonopolowych w Czechach, Polsce, Niemczech i na Słowacji.

PKP Cargo, który posiada 57 proc. tzw. pracy przewozowej w Polsce, połyka spółkę numer dwa w Czechach (8 proc.). Czeska spółka specjalizuje się w transporcie przede wszystkim węgla, stali i części samochodowych. Wozi towary w 9 krajach, z czego nowe rynki to dla PKP Cargo Słowenia, Chorwacja, Rumunia i Bułgaria.
Kluczowym aktywem AWT jest terminal przeładunkowy Ostrava Paskov, 60 km od granicy ze Słowacją i 25 km od granicy z Polską. To tutaj docierają kontenery m.in. z portów niemieckich. Jego zdolność magazynowa to 2,2 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych).

- Inwestycja w AWT to przełom w realizacji naszej strategii ekspansji zagranicznej. Czechy są bramą na południe Europy. Dzięki przejęciu AWT będziemy mogli jeszcze lepiej wykorzystać strategiczne położenie Polski, w szczególności Śląska, do rozwoju nowych połączeń i realizacji kompleksowych usług logistycznych i transportowych w trójkącie Bałtyk-Adriatyk-Morze Północne – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO.

Lokomotywa Diesel - fot. PKP Cargo

Lokomotywa Diesel - fot. PKP Cargo

źródło: Materiały Prasowe

Lokomotywa Taurus - fot. PKP Cargo

Lokomotywa Taurus - fot. PKP Cargo

źródło: Materiały Prasowe

>>> Czytaj więcej: PKP Cargo przejmie czeski AWT. Jest zgoda regulatorów

Czeski przewoźnik zatrudnia 2,1 tys. osób. Posiada 170 lokomotyw, ponad 5 tys. wagonów. Z czego 65 proc. własnych i resztę dzierżawionych. Dla odmiany PKP Cargo ma taborową nadwyżkę. Ta zależność pozwoli AWT ograniczyć koszty, a PKP Cargo wykorzystać nadwyżkę posiadanego.

Transport kolejowy i obsługa bocznic stanowi 71 proc. przychodów Grupy AWT. Za 19 proc. odpowiada spółka Recultivace, która zajmuje się pracami rekultywacyjnymi, ziemnymi, budowlanymi i rozbiórkowymi. 2 proc. przychodów przynosi spółka ROSCO, w której gestii jest wynajem, utrzymanie i naprawa wagonów towarowych.
20 proc. AWT w dalszym ciągu będzie należeć do czeskiej spółki Minezit, z którą PKP Cargo podpisało umowę regulującą wzajemne relacje wspólników (tzw. shareholders agreement). Dokument zawiera harmonogram ewentualnego nabycia przez PKP Cargo pozostałych udziałów w AWT.

- Zdecydowaliśmy się wybrać PKP CARGO, bo spółka jest wiarygodnym i strategicznym partnerem, który gwarantuje długoterminowy rozwój AWT – mówi Zdeněk Bakala, dotychczasowy właściciel większościowego pakietu udziałów w AWT. – Wchodząc do rodziny PKP CARGO, drugiego największego gracza na rynku kolejowych przewozów towarowych w Europie, Grupa AWT uzyskuje wsparcie operacyjne doskonale zarządzanej spółki, dostęp do zasobów finansowych i zaplecza infrastrukturalnego, a tym samym zyskuje nowe możliwości rozwoju – dodaje.

W 2013 r. AWT przewiozła 12 mln ton towarów, wypracowując 282 mln euro przychodu. Czechy to 9. pod względem wielkości rynek kolejowych przewozów towarowych w Europie, na którym krzyżują się liczne szlaki transportowe.

wagon 1 - fot. PKP Cargo

wagon 1 - fot. PKP Cargo

źródło: Materiały Prasowe

wagon 2 - fot. PKP Cargo

wagon 2 - fot. PKP Cargo

źródło: Materiały Prasowe

>>> Czytaj też: Dart na starcie, ale meta daleko. Pierwszy z nowych polskich pociągów wjeżdża na tory