– Konsumenci przerzucili się na zakupy w inne dni tygodnia – uważa Bartosz Bolecki, analityk handlu w PMR, i dodaje, że to niejedyny powód, dla którego małe sklepy nie były w stanie się utrzymać. – Nie spełniły też potrzeb klientów kupujących w niedziele. Są bowiem nastawione przede wszystkim na sprzedaż towarów impulsowych. Tymczasem konsumenci w weekendy robią zakupy kompleksowe, na cały tydzień – podkreśla Bartosz Bolecki.
Najwięcej ubyło sklepów ogólnospożywczych – ponad 7 proc., oraz mięsnych i z alkoholem – po ponad 2 proc. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zwraca jednak uwagę, że w przypadku tych ostatnich to w dużej mierze zasługa polityki samorządów, które wypowiedziały walkę alkoholowi. Wydają mniej zezwoleń na sprzedaż trunków czy ograniczają godziny funkcjonowania sklepów monopolowych.
Są sektory, w których handel detaliczny zaczyna się odradzać. Sklepów owocowo-warzywnych przybyło niemal 8 proc. To z kolei w opinii analityków konsekwencja nasilającej się mody na zdrowe odżywianie, w której świeżość i jakość produktów odgrywają istotną rolę. Ważne jest też ich pochodzenie z pewnego źródła, co specjalistyczne sklepy są w stanie zagwarantować.
Z danych Polskiej Izby Handlu wynika, że w tym roku miesięczna sprzedaż małych sklepów w porównaniu do roku ubiegłego jest wyższa o od 4 do niemal 14 proc., podczas gdy w 2018 r. największe wzrosty sięgały 7 proc. Jest więc szansa, że w tym roku likwidacja małego handlu wyhamuje.
>>> Czytaj też: W Szwecji prawie 80 proc. osób w wieku przedemerytalnym pracuje. W Polsce to tylko 49 proc.
True(2019-11-15 17:25) Zgłoś naruszenie 10
Światem (i handlem) rządzi pieniądz. A w niszy to możesz sobie najwyżej wklejać te swoje wykrzykniki xD
OdpowiedzTerminator(2019-11-14 12:48) Zgłoś naruszenie 00
Małe sklepy i to nie tylko spożywcze w Polsce powinny się specjalizować i sprzedawać produkty wysokiej jakości, regionalne, luksusowe znanych marek, produkty bio, produkty pracy domowej a nie masowej itd.!!! Trzeba po prostu się odróżniać od tych wielkich zagranicznych hipermarketów i ich niskiej lub średniej jakości bo rynek na lepszą jakość i na towary luksusowe w Polsce istnieje i każdy może znaleźć swoją własną niszę!!!
OdpowiedzTerminator(2019-11-14 12:47) Zgłoś naruszenie 01
Małe sklepy w Polsce powinny się specjalizować i sprzedawać produkty wysokiej jakości, regionalne, luksusowe znanych marek, produkty bio, produkty pracy domowej a nie masowej itd.!!! Trzeba po prostu się odróżniać od tych wielkich zagranicznych hipermarketów i ich niskiej lub średniej jakości bo rynek na lepszą jakość i na towary luksusowe w Polsce istnieje i każdy może znaleźć swoją własną niszę!!!
Odpowiedz