"Mówi kapitan" - każdy, kto podróżuje samolotami, z pewnością słyszał te słowa wiele razy. Po nich pojawiają się zwykle informacje o samolocie, warunkach pogodowych i trasie przelotu. Ciekawiej byłoby jednak zapewne usłyszeć to, czego kapitan nie mówi pasażerom.

Po pierwsze, kapitan zapewne odradziłby picie kawy na pokładzie. Jeden z pilotów ujawnił anonimowo, że woda, której w samolocie używa się do kawy, jest pełna chemikaliów - by zapobiec pojawieniu się bakterii. Jeśli więc kawa smakuje podle, to nie dlatego, że kiepska jest sama kawa, tylko ze względu na wodę.

>>> Czytaj też: Ranking FlightStats: Pekin i Szanghaj to najgorsze lotniska na świecie

Po drugie, mimo że piloci zawsze proszą o zapięcie pasów w czasie turbulencji, to sami zupełnie się tym nie przejmują. Wypadki lotnicze zdarzają się praktycznie tylko w czasie startów i lądowań. Samolot nie ulegnie katastrofie z powodu wpadnięcia w większy czy mniejszy powietrzny "dołek".

Reklama

Po trzecie, nieprawdą jest, że za opóźnienia najczęściej odpowiadają kontrolerzy lotów. Winę ponoszą raczej linie lotnicze, które nie dostosowują rozkładów lotów do warunków pogodowych. Przy ładnej pogodzie przeciętne lotnisko jest w stanie obsłużyć 60 startów i lądowań na godzinę. Przy brzydkiej - o połowę mniej. Jednak linie lotnicze nie biorą tego pod uwagę.

Jeśli samolot już od dawna jest w powietrzu, nie ma turbulencji, a wciąż pali się napis:"Zapnij opasy!", oznacza to zwykle tylko jedno - że kapitan zapomniał go wyłączyć.

Piloci ujawniają też, że pensje osób, które dopiero zaczynają pracę za sterami samolotów wcale nie są wysokie. Jak mówi jeden z rozmówców BBC, pensje początkujących pilotów są zwykle niższe niż zarobki przedszkolanki, mimo że odpowiadają za życie niezliczonej ilości osób rocznie. Według BBC, wynagrodzenie pilota regionalnych linii lotniczych w pierwszym roku pracy nie przekracza 16 000 dol.

Piloci przyznają również, że w ich zawodzie obowiązuje zasada "nigdy nie mówimy wszystkiego". Piloci muszą opanować sztukę podawania pasażerom informacji o tym, co aktualnie dzieje się na pokładzie, bez ujawniania zbyt dużej ilości szczegółów. Dla przykładu, pilot musi poinformować o przeprowadzanych przez mechaników pokładowych naprawach w taki sposób, by zapewnić spokój wśród pasażerów.

>>> Czytaj też: Katastrofy lotnicze: latanie jest coraz bezpieczniejsze