"System komunikacji w Łodzi zmieniają inwestycje z udziałem środków UE prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za prawie 4 mld zł. 11 grudnia pociągi wyjadą z nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna. Ogłoszony dziś przetarg na budowę tunelu pod centrum Łodzi radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny" – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

Podziemny tunel średnicowy będzie przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej, gdzie obecnie kończą się tory. Doprowadzi on ruch pociągów do dwóch innych łódzkich dworców: Łodzi Kaliskiej oraz Łodzi Żabieniec. Wybudowanie tunelu ma umożliwić w Łodzi ruch dalekobieżny w kierunkach północ-południe i wschód-zachód.

Jak poinformował rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec, zakres inwestycji obejmuje m.in. budowę nowego połączenia kolejowego wraz z dwoma nowymi przystankami w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). O ich powstanie wnioskowali m.in. mieszkańcy Łodzi.

Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść ok. 2 mld zł brutto. Większość pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych. Prace projektowe i budowlane zaplanowane są na lata 2017-2022.

>>> Czytaj też: Kolei dużych prędkości W Polsce. Do 2020 roku poznamy szczegóły projektu

Budowa tunelu średnicowego jest drugim etapem projektu nazwanego Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od 2011 r. budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew - Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.

Powstały dworzec - według PKP PLK - jest największym i najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Stanie się on kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, łączącego kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Pierwsze rozkładowe pociągi z Łodzi Fabrycznej odjadą 11 grudnia br. Wartość tego kontraktu wyniosła 1,75 mld zł brutto.