Według chińskiego państwowego urzędu ds. cyberprzestrzeni celem nowych reguł jest walka z oszustwami, fałszywymi kontami i dezinformacją, a także promowanie kluczowych wartości socjalistycznych, ochrona bezpieczeństwa państwowego, „bezpieczeństwa ideologicznego” i praw obywateli.

Nowe regulacje nakładają na platformy internetowe m.in. obowiązek weryfikacji danych osobowych właścicieli kont, w tym informacji o wykonywanych przez nich zawodach lub, w przypadku firm i instytucji, rodzaju ich działalności. Platformy będą musiały „w rozsądnym zakresie” pokazywać na kontach użytkowników ich adresy IP i inne dane.

Reklama

Internet w Chinach podlega surowej kontroli komunistycznych władz. Wiele zachodnich serwisów jest zablokowanych, a chińskie media i sieci społecznościowe poddawane są cenzurze. W 2021 roku Chiny po raz siódmy z rzędu zostały uznane za kraj o najmniejszej wolności internetu przez amerykańską organizację pozarządową Freedom House.

W tym roku w chińskich sieciach społecznościowych cenzurowano między innymi krytyczne komentarze zamieszczane przez mieszkańców Szanghaju sfrustrowanych dwumiesięcznym lockdownem, obowiązującym tam od końca marca do początku czerwca w ramach walki z koronawirusem.