Oto najbardziej kompromitujące inwestycje w Niemczech
Niemcy są powszechnie uważani za naród szczycący się jakością i solidnością pracy – w tym budownictwa. W ostatnich latach ich reputacja zaczyna jednak cierpieć. Serwis Spiegel Online przedstawił niedawno listę kompromitujących projektów publicznych, których realizacja naznaczona jest plagą opóźnień i błędów.
,
1 Tunel miejski w Lipsku. Nowy tunel o długości 1,5 kilometra miał być ukończony w 2009 roku i kosztować 572 mln euro. Obecnie szacuje się, że będzie kosztował 960 mln euro i zostanie skończony najwcześniej pod koniec 2013 roku. Zdjęcie: Prolineserver (Own work (own photo)) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
Wikimedia Commons
2 Lotnisko Berlin-Brandenburg to prawdopodobnie największa współczesna kompromitacja w Niemczech. W 2006 roku koszty budowy lotniska zostały oszacowane na około 2 mld euro. Oferty przedstawione w przetargu zostały jednak uznane za zbyt wysokie, więc rząd lokalny i federalny, który przejął od miasta opiekę nad projektem, postanowił zająć się nim sam. Otwarcie zaplanowane na 2011 rok przekładano już cztery razy – obecnie jego data nie jest znana, ale na pewno nie będzie to przed 2014 rokiem, a koszt budowy wyniesie co najmniej 3,4 mld euro.
Bloomberg / Michele Tantussi
3 Stuttgart 21 to projekt nowoczesnej stacji metra, który miał odmienić centrum miasta. Deutsche Bahn zakładało, że będzie on kosztował około 2,5 mld euro. Jak pisze Spiegel, w 2008 roku ogłoszono, że koszty wzrosły do 3,1 mld euro, jednak projekt został „opracowany solidnie”. Kilka miesięcy później okazało się, że stacja będzie kosztować więcej niż 5,3 mld euro. W grudniu 2012 roku stwierdzono jednak, że koszty wzrosną do 6,8 mld euro, a projekt zostanie ukończony w 2021 roku. DB twierdzi jednak, że koszty zamkną się w 5,6 mld euro. Projekt ten jest dodatkowo obciążony masowymi protestami ze strony mieszkańców. Źródło: Materiały prasowe http://www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de
Media
4 Filharmonia w Hamburgu miała być dla miasta symbolem na miarę Statuy Wolności w Nowym Jorku czy Wieży Eiffla w Paryżu. Zaprojektowana przez szwajcarskich architektów Elbphilharmonie miała zostać otwarta w 2010 roku kosztem 241 mln euro, jednak do dziś nie jest ukończona. Budowa została wstrzymana prawie na rok z powodu konfliktu dotyczącego kosztów, kwestii bezpieczeństwa oraz opóźnień. Obecnie rachunek został ustalony na kwotę 575 mln euro, a najwcześniejszy termin oddania budynku to 2017 rok. Zdjęcie: © Oliver Heissner
Media / Oliver Heissner
5 Budowa linii metra północ-południe w Kolonii jest obarczona nie tylko rosnącymi lawinowo kosztami i oddalającym się terminem oddania, ale też śmiercią dwóch pracowników na skutek zapadnięcia się części tunelu w 2009 roku. Prace trwają tam od 2004 roku, a ich zakończenie obecnie przewidywane jest na 2019 lub nawet 2022 rok. Jak pisze Spiegel, pojawiają się też obawy o wywołanie zniszczeń we wpisanej na listę UNESCO katedry - największej katolickiej świątyni na świecie. Zdjęcie: Duhon (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons
Wikimedia Commons
6 Stadtschloss, zabytkowy pałac w Berlinie, miał się doczekać renowacji już w 2012 roku. Poza rosnącymi daleko poza planowaną kwotę kosztami projektu, pojawiają się wątpliwości odnośnie jego słuszności. Wizualizacja odnowionego pałacu. Zdjęcie: eldaco (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Wikimedia Commons