Trwa remont generalny Dworca Warszawa Wschodnia w Warszawie. Dziś do użytku oddano podmiejską część dworca, natomiast praca wre w części dalekobieżnej. Prezentujemy zdjęcia z modernizacji.

Jak poinformowało PKP, prace budowlane wciąż trwają w części dalekobieżnej Warszawy Wschodniej, a zakończą zgodnie z planem w I lub II kwartale 2012 r.

W środę podmiejska część dworca Warszawa Wschodnia otworzyła swoje drzwi przed pasażerami. Cały obiekt wraz z przylegającym placem został gruntownie zmodernizowany. Dworzec pozostał w dotychczasowej formie architektonicznej, ale wymienione bądź gruntownie odrestaurowane zostały niemal wszystkie jego elementy.

>>> Polecamy: NIK: Na Euro zabraknie 400 km dróg o kluczowym znaczeniu

PKP chwali się, że teraz w jednym miejscu podróżni odnajdą nowe kasy biletowe, punkt informacyjny, wiadomości o rozkładzie jazdy, poczekalnię i toalety. W budynku zamontowano udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Obiekt jest monitorowany zarówno w środku jak i na zewnątrz. Przygotowana została również informacja wizualna o rozkładzie jazdy, jednak ta zostanie uruchomiona w ramach jednego systemu, gdy zakończona zostanie przebudowa części dalekobieżnej dworca. Cały obiekt jest klimatyzowany.

Reklama

Na razie nie jest także czynny tunel prowadzący na perony bezpośrednio z hali dworca. Żeby dojść do pociągów, trzeba wyjść z budynku i skorzystać z innego przejścia podziemnego. Członek zarządu PKP SA, dyrektor rewitalizacji dworców kolejowych Jacek Prześluga tłumaczył PAP, że "ponieważ do Euro nie zostaną wyremontowane perony dworca, nie ma sensu remontować przejścia teraz, by za rok je rozwalać przy okazji dalszej części remontu".

Dla podróżnych dostępne będą 3 kasy biletowe i punkt informacyjny, prowadzone przez Koleje Mazowieckie. W kasach tych dostępne będą bilety na pociągi wszystkich przewoźników kolejowych. Do końca czerwca na dworcu zamontowane zostaną bankomaty, automaty z napojami i kanapkami, a działalność rozpocznie salonik prasowy.

>>> Czytaj też: Lotnisko w Modlinie będzie gotowe przed terminem - zobacz zdjęcia z budowy

Praca wre w głównej hali dworca

Gruntowny remont trwa w części dalekobieżnej dworca Warszawa Wschodnia. PKP podało, że zakończone zostały już prace murowe i żelbetowe, a prace nad zadaszeniem całego obiektu dobiegają końca. Rozpoczęto montowanie elewacji, zabezpieczeń ppoż., posadzek, ścian i sufitów, Instalowane są łącza sanitarne i elektryczne, windy i wentylacja na dachu.

Po zakończeniu prac powiększy się ogólnodostępna powierzchnia dworca poprzez wydzielenie zespołu centrum obsługi klienta z kasami przechowalni bagażu. We wschodnim skrzydle zlokalizowane będą funkcje gastronomiczną. Skrzydło zachodnie zawierać będzie pomieszczenia przeznaczone na funkcje usługowe. Na poziomie antresoli, zaprojektowane zostało centrum obsługi klienta VIP i powierzchnie na cele biurowe.

Dach budynku będzie pokryty ogniwami fotowoltaicznymi. Prąd z nich będzie wykorzystywany na miejscu, a nadwyżka przekazywana do sieci energetycznej.

Wykonawcą remontu jest firma Strabag. Koszt prac to 31 mln zł netto. Inżynier kontraktu Wojciech Szpotowicz ze Strabagu poinformował PAP, że jego firma chce zimą prowadzić już prace wykończeniowe wewnątrz budynku, aby przed EURO 2012 oddać dworzec do użytku.

Bolączką Dworca Warszawa Wschodnia pozostają perony oraz przejścia podziemne. Dziś odpada tam tynk, perony są brudne i zapuszczone. Niestety zostaną one poddane tylko niewielkiemu liftingowi tuż przed rozpoczęciem Euro 2012.

- W grę wchodzi np. wymiana nawierzchni na peronie 2. i 3. Trzeba będzie także jakoś poprawić wygląd przejść - powiedział "Gazecie Wyborczej" w kwietniu Jan Telecki z Zakładu Linii Kolejowych.

>>> Polecamy: Warszawa przed Euro 2012: zobacz stan najważniejszych inwestycji

ikona lupy />
Wizualizacja: Dworzec Warszawa Wschodnia po modernizacji. Fot. materiały prasowe PKP / Forsal.pl
ikona lupy />
Dworzec Warszawa Wschodnia po modernizacji. Fot. materiały prasowe PKP / Forsal.pl